Innowacje i programy autorskie

Innowacja pedagogiczna  ,,Mały artysta w świecie emocji'' autorstwa Moniki Zamelczyk prowadzona jest w grupie dzieci 4ro i 5cio letnich. Czas realizacji obejmuje 09.2023-05.2024r.
Ma ona na celu nauczać młode pokolenia wyrażania emocji poprzez sztukę, zachęcać i motywować do poznawania nowych technik plastycznych oraz rozwijać wyobraźnię i zdolności twórcze.

Innowacja pedagogiczna ” PRZEDSZKOLE PEŁNE EKSPERYMENTÓW”  autorstwa Natalii Marszolik realizowana będzie w grupie "Małe Misie" w roku szkolnym 2023/2024.  Zajęcia z eksperymentowania będą odbywać się podczas czasu przeznaczonego na swobodną zabawę dzieci oraz w trakcie prowadzenia zajęć dydaktycznych raz w tygodniu, w czasie około 15 minut.

Niniejsza innowacja ma na celu wielostronny rozwój dzieci   3-letnich. Podczas zabaw badawczych i eksperymentów dzieci w urozmaicony sposób będą zdobywać wiedzę i nabywać doświadczenia.

Wprowadzenie zabaw badawczych i eksperymentów we wczesnym etapie edukacyjnym  ma  umożliwiać dzieciom poznawanie właściwości rzeczy i zrozumienia sensu zjawiska. Eksperymenty dają dziecku okazję do odkrywania  i zgłębiania fascynującego świata przyrody i techniki. Wprowadzenie  innowacji ” PRZEDSZKOLE PEŁNE EKSPERYMENTÓW” przyczyni się do wzbogacenia dziecięcej umiejętności eksperymentowania, kształtowania charakteru, ujawnienia zdolności  i predyspozycji, a także rozwoju inteligencji dzieci 3-letnich uczęszczających do Przedszkola.

Innowacja pedagogiczna „Odżywiam się zdrowo” autorstwa Pani Anny Bajer realizowana będzie w grupie dzieci sześcioletnich „Mądre Sówki” w roku szkolnym 2023/2024. Innowacja skupia swoją uwagę na ważności odpowiedniego odżywiania się i zdrowego trybu życia. Dzieci będą miały okazję rozwijać swoje zainteresowania kulinarne m. in. poprzez różne działania praktyczne. Realizacja innowacji ma również na celu zapoznanie dzieci z uprawą i pielęgnacją roślin, przygotowywaniem posiłków oraz poznaniem nowych smaków.
Celem głównym jest kształtowanie u dzieci nawyków prozdrowotnych poprzez hodowanie i pielęgnację warzyw, poszerzenie diety o owoce i warzywa; rozumienie ważności zdrowego trybu życia.
Cele szczegółowe innowacji: poznanie procesu uprawy i pielęgnacji warzyw, poznanie rodzajów owoców i warzyw, poszerzenie wiedzy o owocach i warzywach za pomocą zmysłów, zapoznanie dzieci z piramidą żywienia, przygotowywanie zdrowych posiłków i przekąsek, kształtowanie nawyków zdrowego odżywiania się, współpraca z rodzicami podczas przygotowywania wybranych zajęć oraz  m. in. urodzinowych przekąsek, uświadamianie dzieciom zagrożeń wynikających z niezdrowego stylu życia.

Innowacje pedagogiczna autorstwa "Z ciszą na Ty" Sylwii Marciniak realizowana jest w grupie dzieci 

4,5 letnich  ,,Wesołe Kangurki" w roku szkolnym 2023/2024.

Cele i zadania innowacji
Cel główny:
- Kształcenie u dzieci w wieku przedszkolnym umiejętności unikania i eliminowania hałasu.

Cele szczegółowe:
- Uświadomienie dzieciom wyniszczającego wpływu hałasu na zdrowie i funkcjonowanie
człowieka;
- Uświadomienie dzieciom znaczenia ciszy i spokoju dla życia, zdrowia i samopoczucia
człowieka;
- Nauka rozpoznawania własnych i cudzych emocji oraz ich werbalnego i pozawerbalnego
wyrażania;
- Kształcenie umiejętności wyciszenia i relaksacji;

- Propagowanie konstruktywnych sposobów radzenia sobie z emocjami, hałasem i
odreagowania stresu;
- Uwrażliwianie zmysłów, wzbogacanie doświadczeń sensorycznych;
- Nabywanie umiejętności samokontroli;
- Budowanie pozytywnego obrazu siebie i wiary we własne możliwości;

Innowacja Pedagogiczna „Sensorycznie się rozwijam, bo skaczę, biegam, badam i dotykam” autorstwa
Aliny Jeziorskiej jest realizowana w grupie Wesołe Kangurki (rok szkolny 2022/2023). Program został stworzony w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego, w szczególności uwzględniając realizację głównego celu, jakim jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka oraz zadania przedszkola, jakim jest: wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów
poznawczych. Pozwala na stymulowanie wszechstronnego rozwoju dzieci poprzez dostarczanie dzieciom różnorodnych bodźców wspomagających integrację sensoryczną z wykorzystaniem konstruktywnej zabawy.
Innowacja wpływa również na:
• uzmysłowieniu dzieciom czym są zmysły i jaką rolę pełnią w życiu każdego człowieka,
• kształtowanie i doskonalenie umiejętności nawiązywania i podtrzymywania relacji społecznych,
• doskonalenie umiejętności współpracy w grupie, zespole, parze,
• wyciszenie negatywnych i wyzwalanie pozytywnych emocji,
• rozwój psychomotoryczny i ogólną sprawność dzieci,
• rozwój kreatywności i chęci eksplorowania otoczenia poprzez różnorodne dostarczanie bodźców,
• poprawę koncentracji uwagi, koordynacjo wzrokowo- ruchowej,
• lepszą świadomość swojego ciała oraz rozwijać będzie umiejętność zarządzania nim w przestrzeni,
• doskonalenie umiejętności planowania motorycznego oraz poprawę reakcji równoważnych
• zmniejszenie negatywnych reakcji pojawiających się na różne bodźce sensoryczne poprzez odpowiednie aktywności wpływające na normalizację pracy poszczególnych zmysłów.
Zakłada się, że dzieci:
• będą miały możliwość wielozmysłowego poznania i eksplorowania otoczenia niezbędnego do rozwoju prawidłowej integracji sensorycznej,
• będą poznawały różne przedmioty ich strukturę i fakturę poprzez manipulację nimi z jednoczesnym dostarczaniem wrażeń sensorycznych,
• będą miały możliwość „stawić czoła” ograniczeniom oraz uprzedzeniom sensorycznym poprzez podejmowanie prób przełamywania trudności podczas zabaw wielozmysłowych
• będą uczestniczyć w aktywnościach rozwijających pomysłowość, samodzielność w tworzeniu pomocy sensorycznych,
• poprzez konstruktywną zabawę stymulującą zmysły będą lepiej radziły sobie z trudnymi emocjami i wspierały regulację poziomu pobudzenia.

W KRAINIE RYTMU I MUZYKI

Innowacja pedagogiczna autorstwa Pani Beaty Podleśny : ,,W krainie rytmu i muzyki''. Innowacja realizowana jest w grupie dzieci 3, 4 letnich ,,Małe Misie'' 2020/2021.

Cel główny innowacji : rozwijanie ekspresji muzyczno- ruchowej z wykorzystaniem różnych rekwizytów

Cele szczegółowe:

rozwijanie wrażliwości, kreatywności i twórczośći muzycznej,

rozwijanie muzykalności i podstawowych zdolności muzycznych, takich jak: słuch muzyczny, poczucie rytmu, tempa, dynamiki, pamięci muzycznej,

rozwijanie i uaktywnianie wyobraźni twórczej i samodzielnego działania,

kształtowanie u dziecka poczucia własnej wartości, umiejętności samooceny i samokontroli,

rozwijanie zainteresowań i zdolności muzycznych,

wyrabianie umiejętności aktywnego słuchania muzyki,

rozwijanie umiejętności tanecznych,

umiejętność posługiwania się poszczególnymi instrumentami, rekwizytami,

ptworzenie nowych więzi społecznych,

kształtowanie cech osobowości psychicznej i struktury fizycznej dziecka,

doskonalenie pamięci, zdolności kojarzenia, umiejętności skupienia uwagi na rzeczach i osobach.

KTO TY JESTEŚ? - POLAK MAŁY

Innowacja pedagogiczna autorstwa Pani Moniki Zamelczyk : ,,Kto Ty jesteś? Polak Mały.'' realizowana jest w grupie dzieci 3, 4 letnich ,,Małe Misie''.

Cel główny innowacji: Zaznajomienie dzieci z turystyką, kulturą i historią poszczególnych województw Polski.

Realizując innowację i przekazując kulturę, tradycję, sztukę oraz obyczaje różnych województw Polski wykorzystuje się metody sensoryczne oddziałujące na wszystkie zmysły dzieci.

Cele szczegółowe innowacji:

wpajanie szacunku i czci dla symboli narodowych
ukształtowanie postaw patriotycznych u dzieci
kształtowanie wyobraźni i emocji dziecka tworząc estetyczny obraz Polski
zachęcanie do zaznajomienia z historią, kulturą i tradycją Polski
kształtowanie u uczniów poczucia przynależności narodowej
rozwijanie kompetencji informatycznych dzieci oraz umiejętności uczenia się
rozwój kompetencji społecznych i obywatelskich oraz kształtowanie świadomości i ekspresji kulturalnej dzieci
pobudzanie zmysłów
oswojenie z różnymi bodźcami
lepsze rozumienie otoczenia
rozwijanie zdolności manualnych

PRZEZ ZABAWĘ I DZIAŁANIE POZNAJĘ CIEBIE, PANIE...

W naszym przedszkolu w tym roku szkolnym na zajęciach religii jest realizowana innowacja pedagogiczna: "Przez zabawę i działanie poznaję Ciebie, Panie". Autorką jest Pani Joanna Ogrocka – katecheta.

O skuteczności katechezy dzieci w wieku przedszkolnym w dużej mierze decydują metody, jak i formy pracy. Dzieci uwielbiają się bawić. Dlatego pani katechetka postanowiła przygotować takie pomoce dydaktyczne, które pomogą i w zabawie i w nauce poprzez działanie.

Cele innowacji: pobudzić dziecko do działania, kreatywności. Sprawić, by dzieci doświadczały na zajęciach religii czegoś nowego, odkrywały nowe rzeczy spontanicznie i z radością. Dzięki nowym sposobom przekazu, treści dydaktyczne powinny być lepiej zrozumiałe i zapamiętane. Efektem tych działań będzie też zwiększenie aktywności dzieci, pozytywnego nastawienia do zajęć oraz lepsza współpraca między dziećmi.

Nowe autorskie pomoce dydaktyczne mają za zadanie uatrakcyjnić lekcje religii. Jak widać na zdjęciach, dzieci chętnie podejmują wszelkie zadania.

KSIĄŻKA NAJLEPSZYM PRZYJACIELEM...

Innowacja pedagogiczna "Książka najlepszym przyjacielem od najmłodszych lat" autorstwa Marioli Gorczycy i Marioli Sosny jest prowadzona w grupach 6-5 i 4 latków (rok szkolny 2016/2017). 

„Bez względu na to ile masz zajęć, najważniejszą rzeczą, jaką możesz zrobić dla przyszłości swego dziecka, oprócz okazywania mu miłości przez przytulanie, jest codzienne głośne czytanie oraz radykalne ograniczenie telewizji”

 /Jim Trelease „Read-Aloud Handbook/

Cele innowacji:

Rozbudzenie u dzieci zainteresowania książką, jako źródłem wiedzy i przeżyć.
Uświadomienie rodzicom wartości głośnego czytania.
Wyrabianie kultury czytelniczej
Wspomaganie rozwoju umysłowego poprzez doskonalenie mowy
Uwrażliwienie na piękno słowa pisanego i mówionego
Stwarzanie okazji do zrozumienia i odróżniania: zła i dobra, prawdy i fałszu, miłości i nienawiści itp.
Wdrażanie do kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych

BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK

Innowacja pedagogiczna "Bezpieczny przedszkolak" autorstwa Barbary Chłodek i Aliny Mida. Programem objęte zostały wszystkie grupy przedszkolne.

Celem innowacji było: podniesienie poziomu wiedzy na temat bezpieczeństwa ze szczególnym zwróceniem uwagi na ograniczenie zaufania do osób dorosłych i zwierząt oraz kształcenie postawy odpowiedzialności za wałasne bezpieczeństwo.

TANECZNYM KROKIEM PRZEZ EUROPĘ

Innowacja pedagogiczna " Tanecznym krokiem przez Europę" autorstwa pani Barbary Chłodek i Aliny Mida. Programem innowacyjnym zostały dwie grupy dzieci 5- 6 letnich.

Celem innowacji było: podniesienie poziomu wiedzy na temat kultury wybranych krajów Unii Europejskiej poprzez muzykę i taniec.

PRZYGODY PANA JĘZYCZKA

Innowacja prowadzona w grupie dzieci 5-6letnich mająca na celu ćwiczenie narządów artykulacji, doskonalenie poprawnej wymowy oraz komunikacji. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu, prowadzone są w forme zabawy pezz p. A. Podlasiak-Makowską.

ZABAWY I ZAJĘCIA RELAKSACYJNE W PRZEDSZKOLU

Program własny autorstwa Marioli Sosny i Grażyny Chmiel.

Pęd i pośpiech rozwoju cywilizacyjnego wpływa negatywnie na psychikę i stan emocjonalny wszystkich ludzi, a najbardziej dotyka to dzieci w wieku przedszkolnym.

Programem objęte zostały 3 grupy przedszkolne w roku 2010/2011, a od 2011 do 2013 program był prowadzony w grupach autorki.

Celem programu było: wdrażanie do poszanowania własnego ciała poprzez kontrolowanie swoich emocji, dbanie o własne zmysły i higienę układu nerwowego - unikanie hałasu i jego wszczynania, wspomaganie rozwoju psychicznego i emocjonalnego dziecka poprzez poznawanie różnych sposobów odpoczywania i podejmowania prób relaksacji.

RYBNIK - NASZ MAŁY ŚWIAT

Innowacja pedagogiczna "Rybnik nasz „mały świat” autorstwa pani Barbary Chłodek i Aliny Mida. Programem innowacyjnym zostały dwie grupy dzieci 4- 5- 6 letnich.

Realizacja założeń zawartych w innowacji pozwoli w sposób systematyczny, uporządkowany i zaplanowany wprowadzać zagadnienia z edukacji regionalnej. Z naszych obserwacji i wieloletniego doświadczenia wynika, że młodzi ludzie nie znają gwary i tradycji naszego regionu. Zatraciliśmy naszą śląską tożsamość i czasem wstydzimy się , że jesteśmy Ślązakami. Bogactwo kulturowe Śląska jest tak ogromne, że czasami nawet rodowitym Ślązakom brakuje wiedzy na temat ich „ małej ojczyzny”.

Dlatego uważamy , że warto podjąć się trudu realizacji edukacji regionalnej , która ma znaczący wpływ na indywidualny rozwój dziecka w wieku przedszkolnym. Umożliwia mu wszechstronny rozwój w każdej sferze: umysłowej, społecznej , moralnej i estetycznej.

Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik
Ministerstwo Edukacji Narodowej